Mobil oyunlar artık dünya ekonomisinin en büyük dinamolarından. Ayrıca oyun konusunda dünyanın tek merkezi Silikon Vadisi ya da ABD değil. Türkiye’de son yıllarda yaşanan gelişmeler, ülkemizin oyun sektörü sayesinde dış basında ciddi şekilde yer almasını sağlıyor. 2018’de Gram Games’in Zynga, 2019’da kardeş şirketimi Masomo’nun Miniclip, 2020’de ise Peak Games’in 1,8 milyar dolar karşılığında yine Zynga bünyesine dahil olmaları büyük ses getirmişti.
Türkiye’de büyüyen ve dünyaya açılan şirketler, ülkemiz ekonomisi açısından önemli olduğu kadar dünya ekonomisi için de önemli. Bir başka deyişle bu gelişmeleri sadece Türkiye’de konuşmakla kalmıyoruz. Dünya basını, mobil oyun sektörüne odaklandığında Türkiye artık ilk akla gelen ülkelerden birisi oluyor. Financial Times’ın da sahibi olan Japonya merkezli Nikkei gazetesi için de durum böyle.
Günlük 3 milyon satan gazetede Türk oyun sektöründeki gelişmeler manşetten verildi:
Nikkei Industry Journal gazetesinden Sinan Tavşan’ın yaptığı haber, basılı medya yoluyla Japonya’da milyonlarca insana ulaştı. Türk oyun sektöründeki girişimlere sadece ABD’li şirketlerin değil, Çin ve Güney Koreli şirketlerinde ilgi gösterdiklerini aktaran Tavşan, özellikle Peak Games satışıyla Türkiye’de daha nitelikli bir işgücü ve daha yoğun bir sermaye akışı olacağını dile getirdi.
Zynga bünyesinde olsa bile yapısı bozulmayacak, İstanbul’da çalışmaya devam edecek Peak Games’i sadece 2019’da tam 565 milyon TL kâr açıklaması, gelinen noktanın finansal açıdan ne kadar başarılı olduğunu gösteriyor.
Türkiye’de üretilen mobil oyunların gelirleri %90 yurt dışı kaynaklı oluyor:
Belki de tüm zamanların en büyük ihracat kazançları, ülkemizde geliştirilen mobil oyunların diğer ülkelere sunulması ve popülerleşmesiyle elde ediliyor. Öyle ki yerli oyunların gelirlerinin ortalama %90’ı yurt dışı kaynaklı. Üstelik bu gelirler yıldan yıla katlanarak artıyor. Sinan Tavşan’ın Japonya’da yayımlanan haberine göre 2015’te Türk oyunları yurt dışından 400 milyon dolar, 2019’da ise yaklaşık 1,5 milyar dolar gelir elde etti. Yani elde edilen yurt dışı kârları 4 yılda 3 kattan daha fazla artış gösterdi.
Masomo, yeni basketbol oyunu ile Çin pazarına girmeyi hedefliyor:
()
2019’da Çin merkezli Tecent bünyesindeki Miniclip tarafından satın alınan, Kafa Topu 2 ile 100 milyon oyuncuya ulaşan Masomo, Japonya’da yayınlanan haberde ülkemizin en değerli satışlarından birisi olarak gösterildi.
Dünyanın en büyük pazarlarından birisi olan Çin, Masomo’nun yeni basketbol oyunu ile hedeflerinden birisi olacak. Özellikle Asya ülkelerinde yeni kullanıcılar kazanmak isteyen Masomo, Asyalı oyuncuların beğenisine sunacağı karakterler, geliştirmeler ile doğudaki elini güçlendirmek istiyor. Masomo bum hamle ile Asya’daki pazar payını %15’ten %35’e yükseltmeyi hedefliyor.
Gelecekte yabancı şirketlerin dikkatini çekecek Türk oyun şirketleri:
2019’da 220 milyon TL kâr elde eden İstanbul merkezli Good Job Games, aynı yıl 60 milyon TL kâr bildiren Fugo gibi yerli şirketler, Sinan Tavşan’ın haberine göre yabancı oyun şirketlerinin yeni hedefleri olabilir. Türkiye Oyun Geliştiricileri Derneği Başkan Yardımcısı Özgür Karayalçın’ın açıklamalarına göre yabancı şirketlerin ilgisi, Türk oyun sektörünün sıçrama yapmasına neden olacak.